Gdański port bramą kolejową na Europę
Międzynarodowy transport składa się z wielu elementów, najważniejsze zadanie pełnią tu potężne kontenerowce które mogą przewieźć podczas jednej podróży kilkanaście tysięcy pojedynczych kontenerów. Za to na lądzie coraz większą rolę ma kolej, szczególnie jako kontynuowanie drogi morskiej. Bardzo dobrze w tym względzie wypada Port DCT w Gdańsku, który w chwili obecnej jest największym portem na naszym wybrzeżu, a jednocześnie coraz bardziej liczącym się węzłem kolejowym, który obsługuje nie tylko samą Polskę, ale także inne kraje w Środkowej i Wschodniej Europie. Już blisko 20 procent wszystkich obsługiwanych ładunków dostarczanych jest właśnie pociągami i udział ich systematycznie wzrasta. Niektórzy szacują powiększenie kolejowego transportu w przeciągu najbliższych dziesięciu lat nawet trzykrotnie, co z całą pewnością wymagać będzie w najbliższym czasie poważnych nakładów w infrastrukturę. Zresztą sporo zaczyna się w tej kwestii dziać, bowiem zarówno władze portu jak i miasta dostrzegają potencjał, jaki niesie za sobą rozwój infrastruktury, i w planach jest jedna z najważniejszych inwestycji w okolicach portu w Gdańsku.
Gdański port zmniejszoną ilość kontenerów zaczął bowiem równoważyć innymi grupami towarowymi.Chodzi mianowicie o modernizację kolejowej trasy która ma dojść do samego portu oraz wybudowanie mostu kolejowego nad Wisłą. Inwestycja o takim rozmachu jest szacowana na blisko pół miliarda złotych, ma ona objąć długi na kilkanaście kilometrów fragment trasy kolejowej na którym znajdują się 24 obiekty. Do najważniejszych z nich należy Most nad Wisłą, przez jego przebudowę przepustowość kolejowej linii wzrośnie aż sześć razy. Przebudowany most ma mieć blisko 130 metry długości i 21 wysokości. Przez to, że będzie umieszczony na 8-metrowej wysokości nad lustrem wody nie powinien powodować żadnych problemów na szlaku żeglugowym na rzece, co ma spore znaczenie w temacie rozwoju żeglugi śródlądowej. Lecz całość inwestycji obejmować będzie dużo więcej, zostanie wybudowanych kilkanaście kilometrów nowej trasy trakcyjnej, będą również uruchomione nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym. Po dokończeniu wszystkich robót transportowe możliwości do Portu Gdańskiego sporo się zwiększą, co z całą pewnością będzie miało duży wpływ do jego wzrostu.