Tanie samochody dla każdego

0
207

Tanie samochody dla każdego

Początkowo automobile były zdecydowanie zabawką wyższych sfer, bogatych mieszczan, elity. Jednak niedługo pozostały dobrem luksusowym. Na początku dwudziestego wieku Henry Ford odmienił oblicze motoryzacji już na zawsze. Dzięki linii montażowej i dzięki zmianowej pracy robotników był w stanie produkować tanie samochody. Na tyle tanie, że robotnicy z jego własnej fabryki też mogli je kupić. Wystarczy pomyśleć, jak ogromny rynek się przy tym otworzył, żeby zrozumieć, że jeden Henry Ford nie był w stanie go zapełnić tylko swoimi autami. Dlatego szybko pojawiło się wielu konkurentów i przemysł motoryzacyjny ruszył z kopyta. Idea taniego samochodu dla mas pojawiła się wtedy po raz pierwszy. I na dobre zadomowiła się w umysłach producentów i użytkowników. Żeby samochód był tani musi być prosty, nie może więc mieć super wyposażenia. Każdy element, który komplikuje produkcję automatycznie podraża koszty. Tak więc samochody dla mas pojawiają się w różnych miejscach i czasie. Jeden z nich powstał na wyraźne życzenie Hitlera, który zażądał produkcji taniego, rodzinnego samochodu. Chodzi oczywiście o Garbusa. Jego charakterystyczna sylwetka jest wpisana w europejskie drogi od lat trzydziestych dwudziestego wieku. Naszym masowym samochodem był produkowany według włoskich wzorów „maluszek”, czyli Fiat 126P. Ostatnio ideę taniego auta dla wszystkich wskrzesza indyjski koncern Tata, z najtańszym samochodem świata.